بسته بندی ماهی تن



















***اِن ئی یِمَک 2 ***


5-ورود قوطی:قوطی از طریق ریلی وارد می شود که در این مسیر توسط بخار خروجی از دیگ به صورت نسبی استریل می شود.
6- مرحله پرکنی:قوطی به صورت بر عکس بر روی گوشت ماهی قرار می گیرد و یک تیغه از زیر مقدار اضافی را از لبه قوطی جدا می کند.
7-روغن ریزی:قوطی های پر شده از ماهی بر روی ریلی به سمت جایگاه روغن ریزی میروند که در این مرحله روغن با دمای 60 درجه سانتیگراد در داخل قوطی ها ریخته شده که باعث خروج هوا پس از درب بندی باعث خلا میشود.که پاشش
این دستگاه توسط سنسور ها کنترل می شود.
8- درب بندی:بعد از مرحله روغن ریزی مرحله در بندی قرار دارد,دستگاه درب بندی دارای دو نوع قرقره است که یکی ثابت دیگری در حال چرخش است که از طریق تنظیم پارامتر های زیر می توان درب بندی با استاندارد را انجام داد:
*اختلاف قلاب سر و بدنه: 0/20 _*در صد در گیری:45%-70%_*فضای آزاد بین لایه ها:0/19-0/04
9-شستشوی ظاهری قوطی
10-اتو کلاو:زمان =min20_ فشار=P15 _ دما=120 درجه سانتیگراد


قوطی های فلزی
قوطی های فلزی معمولا از جنس فولاد نرم هستند که سطوح داخی وخارجی آنها با لایه ی نازکی از قلع پوشانیده شده است. این صفحات را اصطلاحاً حلب ورق می نامند.ضخامت لایه ی استیل بین 1/ 0 تا 25/ 1 mm ( اکثراً mm 3/ 0-2/ 0) و ضخامت روکش قلع 4/0 تا 5/2 میکرو متر می باشد. استفاده توام قلع با استیل باعث افزایش استحکام و مقاومت در برابر خورندگی شده و سطح ورق را برای لاک زنی و چاپ مستعد می نماید فولاد مورد استفاده در حلب ورق بر حسب ترکیب دارای انواع مختلفی است که به صورت زیر می باشد.
ورق نوع فولاد L : این نوع فولاد دارای درجه خلوص بالایی بوده و مقدار ناخالصی آن مثل مس و فسفر کمتر ازبقیه است به همین دلیل برای مواد غذایی با خورندگی بالا یعنی مواد غذایی اسیدی ونیمه اسیدی مواد شور وبقیه میوه جات رنگی مورد استفاده قرار می گیرد.
ورق نوع MR : این نوع فولاد حاوی کمی ناخالصی بوده و درسطح وسیعی برای تهیه حلب ورق به کار می رود. از این نوع ورق ها در تهیه قوطی های مخصوص مواد غذایی با خورندگی متوسط استفاده میشود.
ورق نوع MS : شبیه به نوع L بوده ولی دارای مس بیشتری است وبیشتر برای ساخت قوطی های مخصوص ساور کرات( با خورندگی متوسط ) مورد استفاده قرار می گیرد.
ورق نوع MC : این نوع فولاد از هر نظر شبیه MR بوده و مقدارآن درحداکثر مقدار خود می باشد و درجه سختی آن نیز بالا است. مورد استفاده این نوع حلب ورق برای مواد غذایی با خورندگی کم نظیر ذرت گوشت و ماهی گلابی نخود و لوبیا می باشد.
حلب N یا نیتروژنه : دارای 02/ 0-007 /0 درصد ازت برای افزایش مقاومت و استحکام بدنه بوده و در ساخت قوطی های نوشابه گاز دار کاربرد دارد.
ورق نوع D: این نوع ورق برای ساخت قوطی های کششی به کار می رود وحاوی اکسید آلومینیوم AL2O3 است.
قلع زنی
در اوایل ابداع قوطی های فلزی برای بسته بندی مواد غذایی موارد متعددی ازمسمومیت ناشی ازترکیبات آهن در مصرف کننده های کنسروها مشاهده شد. دراین قوطی ها آهن با ترکیبات مواد غذایی بخصوص اسیدها رطوبت و مواد گوگردی اکسیژن و.... ترکیب می شد و ترکیب حاصله غذا را مسموم می کرد. مانند سولفات فریک که ایجاد عوارض کبدی می کند. این مسئله باعث شد که در برخی از کشورها استفاده از قوطی های فلزی را ممنوع اعلام نماید اما با پیشرفت تکنولوژی توانستند با پوشش دادن لایه از قلع روی استیل فولاد این مشکل را برطرف سازند.استفاده از قلع باعث افزایش مقاومت قوطی درمقابل خورندگی شده و استحکام بیشتری به آن می بخشد. ولی درعین حال ماده خطرناکی است. و باید از درجه ی خلوص بالایی برخوردارباشد(99/9 در صد) و مقدار آرسنیک و سرب موجود در آن به ترتیب از 02/0 و 05/0 درصد تجاوز نکند. ورق های فولادی عموما به دو روش قلع اندوده میشود: روش غوطه وری و روش الکترولیز درگذشته اکثر حلب ورق ها را با وارد کردن ورق فولاد در قلع مذاب عمل آوری می کردند.این نوع حلب را اصطلاحاً Hot-dipped plate می نامند که امروزه فقط 6% از کل ورق ها به این روش ساخته می شوند. ضخامت قلع در این روش حدود 02/ 0 mm بوده و حداقل مقدار قلع لازم برای هر مترمربع صفحه در دو طرف حدود6/19 gr می باشد در حالی که در روش جدیدتر فولاد بطور مداوم از حمام الکترولیتیک عبور کرده و قلع اندود می شود که آن را اصطلاحاً elecrolytic tinplate می نامند. با این روش می توان یک یا هردو طرف ورق را به مقدار دلخواه قلع اندود کرد.مقدار قلع لازم برای پوشاندن دو طرف درهر متر مربع 6/5 گرم می باشد.
انتخاب میزان قلع اندود کردن بستگی به نوع محصول و مدت زمان نگهداری ماده غذایی و درجه حرارت نگهداری دارد.
با قلع اندود کردن آهن درقسمت پایین قرار گرفته و محافظت می شود وبین قلع و آن یک قشر نازکی ازآلیاژ قلع و آهن fesn2 تشکیل می شود.این آلیاژلایه ی کاملا پیوسته ای تشکیل می دهد که مقاومت ورق را درمقابل خورندگی افزایش میدهد و نیزازعبو رجریان بین قلع و فولاد ممانعت می کند.درقسمت سطح حلب ورق نیز قشر نازکی ازاکسید قلع (یا به صورت طبیعی با غوطه ور کردن درمحلول بیکربنات سدیم با غلظت 25 گرم در لیتر) تشکیل می شود که این لایه از اکسیداسیون آهن درقسمت های بریده شده جلوگیری می کند و بالاخره برای ایجاد سهولت درلغزش ورق حلب درموقع قوطی سازی و درنتیجه جلوگیری از ایجاد خراش در آن سطح ورق ها را روغن کاری می کنند. به این ترتیب حلب ورق ازلایه های مختلف تشکیل شده است.
فولاد عاری از قلع
قیمت بالای قلع موجب شد که امروزه فولادهایی با ضخامت کمت را قلع ساخته شوند که اصطلاحاً حلب ورق نازک DCR Double-reduces plate می نامند. این لایه ها به علت نور شدیدتر فولاد بسیار نازک تر بوده اما سختی خوبی داشته و تولید آن ارزان تمام می شود. و یا این که قلع را با ضخامت های متفاوت درهر دو طرف فولاد به کار می برند. که آن را پوشش دادن دیفرانسیلی می نامند. از روکش های دیگری نیز برای فولاد استفاده می کنند که یکی از موارد آن پوشاندن حلب با روش های الکتریکی به وسیله کروم می باشد. این نوع ورق را اصطلاحاً فولاد عاری از قلع یا ورق های TFS می نامند . این ورق ها قابلیت لاک پذیری و رنگ پذیری مناسبی دارند.
لاک
پوشاندن سطح ورق حلب با لاک مناسب باعص افزایش مضاعف مقاومت آن در برابر خوردگی به ویژه برای غذاهای اسیدی خواهد شد اما باید توجه کرد که کلیه ی مواد اسیدی نیاز به پوشش لاک در سطوح داخلی قوطی ندارند در حقیقت برای بسیاری از مواد غذایی وجود قلع مفید است چرا که اکسیژن موجود را گرفته و بدین ترتیب اثرات سوی آن از نقطه نظر ترکیب با مواد غذایی بخصوص بیرنگ کردن محصول برطرف خواهد شد. لاک مورد استفاده برای قوطی های کنسرو باید دارای شرایط زیر باشد.
- فاقد مزه و طعم یا بو
- مقاوم به اسید و قلیاها
- مقاوم به ضربات مکانیکی
- مقاومت به دماهای بالا( تا حدود 120 درجه به مدت 2 ساعت)
- داشتن چسبندگی کافی
- مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی
مهمترین اجزای سازنده ی لاک ها عبارتند از:
1- رزین ها
مهمترین بخش لاک ها را رزین ها تشکیل می دهند که به دو فرم طبیعی ومصنوعی تهیه و مورد مصرف قرار می گیرد.
رزین های طبیعی : نظیر اولئورزین ها که رزین روغنی هم نامیده می شود و شامل ضمغ های طبیعی و روغن های خنک کننده می باشند.
رزین های مصنوعی : مانند رزین های فنولیک، اپوکسی فولیک ، وینیل ، ارگانوسل ها، وینیل الکل ها، اپوکسی استرها، اپ. کسی آمینها و آکریلیک ها
• رزین ها در نتیجه پلی مریزاسیون درطول پخت لایه نازکی بر روی حلب ورق ایجاد می کنند.
2- حلال ها
30 تا 90 درصد لاک ها را حلال ها تشکیل می دهند که بر اثر حرارت و پس از عمل پبی مریزاسیون از محیط عمل خارج شده و رزین ها و رنگدانه ها را در روی ورق ها برجای می گذارند.
3- رنگدانه ها یا پگمانت ها
رنگدانه های مختلف نظیر اکسید تیتان، اکسید روی و آلومینیوم به صورت ذرات ریز و نرم درداخل لاک افزوده می شوند و باعث افزایش مقاومت پوشش لاک در برابر نفوذ مواد موجود در محصول می گردند.
4- مواد افزودنی : این مواد در لاک باعث تسریع انتشار و توزیع لا ک شده و چسبندگی و لغزندگی آن را افزایش می دهند. مواد لغزنده عموما از موم های هیدرو کربنه کریستالی که از نفت مشتق شده اند می باشد.
لاک مورد استفاده در مواد غذایی مختلف متفاوت است در مورد فرآورده های گوشتی ، لاک مناسب با توجه به وجود گوگرد دراسیدها آمینه ی گوگردی پروتئین در گوشت انتخاب می شود. برای مواد گوشتی بدون مایع(روغن یا سس ) مانند گوشت چرخ کرده و گوشت قطعه قطعه شده جهت جلوگیری از سیاه شدن جدار داخلی قوطی در اثر گوگر از لاک با فنولیک و یا لاک توام با اپوکسی فنولیک استفاده می شود که دارای اکسید روی است. این ماده گوگرد ترکیب شده تبدیل به سولفور روی می شود که بی رنگ است به علاوه در برابر پلی فسفات ها و ترکیبات مواد افزودنی نیز مقاوم است.
با افزودن آلومینیوم به لاک می توان ازسیاه شدن جدار قوطی جلوگیری نمود. زیرا این ماده نیز سولفور آهن و سولفور قلع را پوشش می دهد و مانع از دیده شده آنها می گردد.
وجود نیترات و نیتریت در محتوی قوطی موجب تجزیه لاک و ورود لاک قلع به محتوی بسته می شود. در قوطی های محتوی مواد پروتئینی توام با مایع مانند نخود و لوبیا ، ماهی و انواع سوپ هنگام استریلیزاسیون ترکیبات گوگردار به سطح آمده و هنگام باز کردن قوطی بوی نامطبوعی به مشام می رسد برای جلوگیری ازاین نقیصه میتوان از لاکهای الئورزینی که حاوی اکسید روی هستند استفاده نمود. این نوع لاک موجب میشود که گوگرد با اکسید روی ترکیب شده و رسوب سفید رنگی حاصل شود لازم به یاد آوری است که مواد اسیدی نباید با اکسید روی درتماس باشند چون از ترکیب آنها با روی استات روی به وجود می آید مضر است.
روش های تولید قوطی فلزی
مهم ترین انواع قوطی، قوطی فلزی غذایی یا غیرغذایی به صورت دو تکه یا سه تکه هستند.
مراحل تولید قوطی سه تکه
1- لاک اندود کردن ورق قلع اندود در خط لاک زنی
2- برش قطعات بدنه قوطی دردستگاه قیچی
3- تولید سیلندر بدنه قوطی در دستگاه بدنه ساز
4- پوشاندن درزجوش بدنه از داخل توسط پودر یا لاک به روش الکترواستاتیک جهت حفاظت این قسمت از خوردگی
5- پخته شدن و چسبیدن پودر ( یا لاک بیرون درز) به سیلندر بدنه در کوره مخصوص
6- انجام عملیات دوخت کف به بدنه درپایان عملیات تولید
مراحل تولید قوطی دوتکه
1- لاک اندود کردن ورق قلع اندود درخط لاک زنی
2- برش ورق های بدنه
3- تغذیه ورق قلع اندود به داخل پرس و تولید قوطی دو تکه کششی با لبه برگردانده شده
4- ابتدا ورق ها به شکل ظرف ( لیوان ) درآمده و سپس سطح بیرونی آنها چاپ وسطح داخلی نیز با لاک پوشانده می شود و بعد از پر شدن با درب آسان باز شو بسته می شوند.
مزایا و معایب بسته بندی فلزی
مزایا :
استحکام بسیار بالا
حفظ بو، طعم، رنگ و ارزش غذایی مواد برای مدت طولانی
نفوذنا پذیر( رطوبت، نور و اکسیژن)
قابلیت هدایت حرارت
عایق در برابرنور
خاصیت نگهدای انواع مواد
قابلیت بازیافت
معایب :
نسبتا سنگین
امکان زنگ زدگی ( corrosion) و باد کردگی و سوراخ شدگی( perforation)- تغییر رنگ و کاهش ویتامین های مواد غذایی در اثر خوردگی.
هزینه بالا
عدم انعطاف درکشش
مواد بسته بندی کنسرو ماهی
برای بسته بندی کنسرو ماهی بیشتر از قوطی های فلزی استفاده می شود که باید از انواع قلع اندود لاکدار ویژه باشد. حداقل قلع در سطوح داخلی وخارجی بدنه و در به ترتیب 6/5 . 8/2 گرم به ازای هرمتر مربع ورق مناسب است.باید توجه داشت که اسیدهای آمینه گوگردی موجود در پروتئین ماهی طی زمان فرآیند دمایی یون گوگرد آزاد می کنند که با یون های آهن بدنه ی قوطی تبدیل به سولفور آهن میشود و یا با قلع موجود در اندود قلع تبدیل به سولفور قلع می شود. هیچ یک از این ها برای سلامتی مضر نیست و خطری ندارد اما در تغییر رنگ محصول اثر منفی داشتهو موجب سیاه شدن بدنه قوطی می گردد که برای جلوگیری از آن باید لاک های مقاوم به گوگرد استفاده شود.این نوع لاک به ویژه برای ماهیان محتوی مقدار زیاد تری متیل آمین اکسید TMAO مناسب می باشد. به طور کلی لا ک های مناسب برای قوطی کنسرو ماهی به چند دسته تقسیم می شود:
لاک های غیر آلی
مانند protecta-tin که در آنها NaOH و Na2PO3 وNa2Cr2O4 در عامل مرطوب کننده مانند Dispersol یا Teepol استفاده می شود. مواد معدنی مانند اکسید روی را نیز می توان به لاک افزود تا گوگرد را جذب کرده تبدیل به سولفور روی سفید رنگ کند و مانع تغییر رنگ نامطلوب محتوی بسته شود.
لاک های آلی مختلف شامل:
لاک های وینیل :
به ویژه پلی وینیل کلراید یا کوپلمیر و وینیل استات که مقاومت خوبی دربرابر مواد شیمیایی دارند با وجود این دارای این عیب هستند که در اثر دما ممکن است نرم شده و گوشت ماهی به هم بچسبد.
لاک های الئورزینی :
متداولترین نوع لاک مصرفی در قوطی های کنسرو مصرفی هستند، شامل تعداد زیادی لاک با فرمول های مختلف بوده که می توان برای موارد مختلف از آنها استفاده کرد دارای دونوع C وR هستند. نوع R را برای کمپوت های میوه های رنگی مثل گیلاس و نوع C
لاک های فنولیک :
یا پلیمرهای نوع آلدئید،این لاک ها نفوذ ناپدیری و مقاومت شیمیایی بیشتری از لاک ها ی الئور رزینی دارند ولی انعطاف پذیریشان کمتر است اما طعم و بوی ویژه ای به فرآورده ها میدهند که چندان مورد پسند نیست به علاوه در برابر عوامل مکانیکی مقاومت چندانی نداشته وممکن است آسیب ببیند. این نوع لاک ها نیازی به رنگدانه های اکسید روی جهت مقابله با تغییر رنگ حاصل ازمواد گوگردی ندارند و به وسیله ی چربی های حیوانی هم نرم نمی شوند.
لاک های اپوکسی :
این لاک ها هم مقاوم دربرابر گرما اسید و گوگرد هستند هم انعطاف پذیراند و بنابراین درپاره ای از موارد لا ک های اپوکسی و فنولیک با هم مخلوط می شوند و به نام اپوکسی فنولیک به بازار عرضه می شوند که مقاومت بیشتری را در برابر مواد افرودنی و پلی فسفات ها از خود نشان میدهند و دارای رنگ طلایی می باشند و به نام GP معروف می باشند. اما تکنولوژی آنها پیچیده تر و قیمت آنها بالاتر است.
در بسیاری ازکشورها شبه جزیره اسکاندیناوی به جای قوطی فولادی از قوطی های آلومینیومی استفاده می شود که نرم تر هستند و به همین جهت بیشتر برای بسته های کوچک و متوسط قابل استفاده هستند و برای قوطی های بزرگ نمی توان از آنها استفاده کرد برای قوطی های کوچک هم ضخامت آلومینیوم باید حد اقل 30-40% بیشتر از ورق فولادی باشد. با اضافه کردن موادی مانند منیزیوم، منگنز یا کروم می توان مقاومت ورق آلومینیوم را افزایش داد همچنین می توان به جای استفاده از آلومینیوم از آلیاژآلومینیوم منیزیوم استفاده کرد که در این صورت مقاومت ورق افزایش یافته و به حد مقاومت قوطی های فولادی خواهد رسید.
برای تهیه قوطی های کنسرو ماهی از ورق آلومینیوم لازم است آن را در برابر خوردگی مقاوم نمود برای این کار لازم است ورق را از محلول اسید سولفوریک رقیق عبور داد به این ترتیب بارهای الکتریکی مثبت آن حذف شده و میل ترکیبی آن با مواد شیمیایی کم می شود.
داخل قوطی را نیزمی توان با لاک مناسب برای فرآورده های مورد نظر پوشاند. قوطی های آلومینیومی درمقایسه با قوطی های فولادی برای بسته بندی دارای مزایای زیر هستند:
* فاقد آهن بوده و بنابراین مساله ی سولفور آهن در مورد آنها منتفی است.
* یون های آهن وارد محصول نشده و موجب تغییرات ناخواسته رنگ وطعم نمی شوند.
* باز کردن آن آسانتر است.
* وزن کمتری دارند.
* در مناطق مرطوب تر دچار زنگ زدگی متداول نمی شوند بلکه در اثر اکسین هوا یک لایه اکسید آلومینیوم روی آن تشکیل شده و بسته را در برابر ادامه اکسیداسیون حفظ می کند.
شکل قوطی
قوطی های کنسرو به اشکال مختلفی ساخته می شوند که ازبین آنها قوطی های استوانه ای شکل متداول ترین نوع بسته بندی هستند که از یک بدنه و دو انتها تشکیل شده و در آنها بدنه درز جوش یا لحیم شده و دو انتها به صورت درزبندی مضاعف بسته می شوند ام ار پاره ای موارد این قوطی از دو قسمت تشکیل شده اند و در آنها بدنه و در قوطی یکپارچه بوده وتنها دارای یک سر و یک درزبندی مضاعف درمحل اتصال سر به بدنه و کف بوده یک پارچه هستند. این نوع قوطی را کششی می نامند. همچنین درپاره ای از موارد از قوطی هایی استفاده می شود که یک انتهای آن با ابزاری که روی آن نصب شده قابل باز شدن است. این نوع قوطی را Easy open can می نامند. اشکال دیگری از این قوطی ها به شکل مکعب مستطیل،بیضی ، سه گوش و غیره گاهی مورد استفاده قرار می گیرد. برش حلب ورق بدنه سازی ، جوش دادن، درز بندی یا لحیم کاری بدنه و درز بندی ته قوطی بیشتر در کارخانه تولیدی قوطی انجام میگیرد. در ساختن در قوطی های کنسرو چند نکته دارای اهمیت است:
1- وجود دایره های هم مرکز که به منظور دادن حالت ارتجاعی به در یا ته قوطی و جلوگیری از اثرات فشار داخل قوطی (طی عمل استریلیزاسیون و سرد کردن) بر روی درزها و شیارها و ایجاد نقص پیک روی قوطی انجام می گیرد.
2- وجود شیارهای روی بدنه برای بالا بردن مقاومت بدنه در برابر تو رفتگی است البته این عمل موجب کاهش تحمل وزن قوطی شده و در انبارهای نگهداری نمی توان تعداد آنها را روی هم قرار داد.
ویژگیهای قوطی کنسرو ماهی تن
بنا بر استاندارهای ملی کشور مان به شماره 2870 قوطی های کنسرو ماهی باید قلع انود، لاک خورده، به اندازه های 200 تا 300 گرمی به شرح زیر باشند:
1- قوطی 200 گرمی کوتاه به قطر 46 و ارتفاع 87 میلی متر و ابعاد 307*113
2- قوطی 350 گرمی کوتاه به قطر 48 و ارتفاع 103 میلی لیتر و ابعاد 400*108
3- قوطی کششی 235 گرمی به قطر 38 و ارتفاع 99 میلی متر و ابعاد 400*108
اندود قلع جدار داخلی 6/ 5 گرم به ازای هر متر مربع
اندود قلع جدار خارجی 8/ 2 گرم به ازای هر متر مربع
لاک مورد استفاده برای قوطی کنسرو تن بهتر است از نوع اپوکسی فنولیک پیگمان دار باشد.
ضخامت ورق سر برای قوطی 200 گرمی 26/ 0 و ضخامت ورق بدنه 24/ 0 میلی متر
ضخامت ورق قوطی کششی برای سر و کف 26/ 0 وبرای بدنه 24 /0 مناسب است.
استفاده از قوطی های آلومینیومی برای کنسرو ماهی تن مقدور است که در این صورت ضخامت 0/29 میلی متر آن است
چاپ روی قوطی
در مواردی که لازم است به جای استفاده از برچسب کاغذی اطلاعات مورد نظر روی قوطی چاپ شود پیش از برش ورق و شکل دادن به آن ابتدا سطح خارجی آنها را با یک لایه مواد رزینی یا هر ماده ی چاپ پذیر مناسب دیگر پوشش داده سپس طرح روی بسته شامل نوشته ها و عکس ها را مانند آنچه که در چاپ روی کاغذ متداول است روی ورق نشانده سپس با یک لایه ورند دیگر پوشش می‌دهند . این کار برای طرح ها و رنگ‌های مختلف ممکن است در چند مرله انجام شود و رنگها در کوره پخت ثابت گردند .

سایر بسته بندی ها
به جای قوطی های فلزی از بسته های شیشه ای و بسته‌های قابل انعطاف و مقاوم در برابر گرما هم می‌توان بویژه برای تغذیه و مراکز گروهی استفاده نمود اما قابلیت نگهداری این بسته‌ها در برابر بسته‌های فلزی کوتاه‌تر است
در مورد بسته های قابل انعطاف باید دقت شود که تمام هوای موجود در محتوی بسته و فضای داخلی بالالی آن خارج شود و به علاوه در مراحل فرآیند دمایی و سردکردن باید ترتیبی داده شود که همواره فشار داخل و خارج بسته باقی بماند در غیر اینصورت به محل چسب آن ‌آسیب وارد شده و نشتی می شود در مورد بسته های شیشه ای نیز علی رغم تمام مزایای آنها از جمله مقاومت به خردگی ، شفافیت ، سهولت باز شدن باید توجه شود که این بسته ها مقاومت مکانیکی لازم را نداشته و ممکن است طی فر آیند دمایی و سرد کردن دچار شکستگی شوند بعلاوه هنگام فر آیند دمایی در اثر بالا رفتن فشار داخل بسته یا کم شدن فشار خارج آن ممکن است شل یا پرتاب شود که این مشکل با تنظیم فشار داخل یا خارج بسته طی فرآیند دمایی قابل کنترل باشد.
نگهداری قوطی های فلزی
قوی های خالی مورد نظر جهت استفاده در خط تولید کنرو ماهی باید در انبارهای خشک و سرد و تمیز به دور از آلودگی بوسیله گرد وخاک و میکرو ارگانیسم ها حفظ شود . بعد از تغییرات ناگهانی دمای محل باید به شدت جلوگیری شود چون در اینصورت در اثر تعریق رطوبت هوا بسته ها دچار زنگ زدگی آشکار و پنهان شده و پس از پر شدن نشتی می‌شوند پیش از پر کردن قوطی ها باید آنها را با آب جوش و یا بخار تحت فشار تمیز نموده و به مصرف رسانید .





منابع
• کنسرو سازی مهندس رسول پایان
• صنایع کنسروسازی : جواد حصاری
• سایت سازمان استاندارد : www.isiri.ir
• ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره 113


نظرات شما عزیزان:

mahsa
ساعت10:13---14 اسفند 1391


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در چهار شنبه 9 اسفند 1391برچسب:,ساعت 23:6 توسط رضوی زاده| |

Design By : Mihantheme